Koniec konkursu internetowego. A co potem?

Koniec konkursu internetowego. A co potem?

Wiele osób skupia się na tym, jak zorganizować konkurs np. w mediach społecznościowych, rozkładając na części pierwsze związane z tym wszelkie aspekty prawne, marketingowe, socjologiczne… A gdy konkurs jest już zakończony, po prostu cieszą się, że mają to już za sobą. Wysyłają więc nagrody zwycięzcom, publikują posta z gratulacjami i podziękowaniami dla uczestników, po czym projekt zamykają i o nim (na zawsze) zapominają. A tymczasem mogliby zrobić jeszcze jeden krok zwiększający “wydajność” konkursu – być może w niewielkim stopniu, ale zarazem niewielkim nakładem pracy. Co zatem można jeszcze zrobić, gdy jury już wybierze szczęśliwców, którzy zostaną obdarowani nagrodami?

1. Zachęć do uważnego śledzenia…

Zwycięzcy Twoich konkursów będą podekscytowani, gdy wyślesz do nich informację, że nagroda przypadnie właśnie im. Idź za ciosem i wykorzystaj ich pozytywne nastawienie do marki oraz wiarę w możliwości wygrywania w konkursach. Zaraz po gratulacjach zachęć ich więc do śledzenia innych kanałów komunikacji niż ten, w którym odbył się konkurs (np. do subskrybowania profili na innych portalach społecznościowych lub mailingu), bo w końcu kiedyś może i tam pojawi się konkurs, który dzięki temu ich nie ominie. Możesz też poprosić o zmianę ustawień, aby np. Twój fanpage był przez nich śledzony przy pomocy funkcji “Wyświetlaj najpierw”, dzięki czemu algorytm Facebooka nie ominie tych użytkowników nigdy przy wyświetlaniu postów na tablicy (również tych niekonkursowych, np. sprzedażowych).

Pamiętaj: dodaj link lub zdjęcie, które pokaże użytkownikowi, co ma zrobić, aby śledzić Cię uważniej.

2. Zaproś do udziału…

Jeśli właśnie prowadzisz inną akcję związaną z Twoją marką (ewentualnie inny konkurs), zachęć zwycięzcę, aby do niej dołączył. Czy jest to płatne wydarzenie, czy jest to jakaś inicjatywa, w której można wziąć udział bezpłatnie – laureat w Twoim konkursie jest w tej chwili prawdopodobnie znacznie bardziej przychylny wobec Twoich próśb i sugestii… W końcu przecież dałeś mu w prezencie nagrodę!

Pamiętaj: możesz też zasugerować, aby zwycięzca pociągnął ze sobą swoich znajomych.

 

3. Poproś o materiał zwrotny…

Gdy nagroda już do zwycięzcy dotrze, niech laureat podzieli się zdjęciem lub filmem z tzw. unboxingu (rozpakowania paczki). A może inne materiały, ale już z samego użytkowania nagrody (szczególnie, jeśli jest to produkt Twojej marki, a nie jedynie przez Ciebie dystrybuowany)? Może jakaś związana z tym historia czy anegdota? User-generated-content od zadowolonego użytkownika to niezwykle cenna rzecz w działalności marketingowej. A jakże laureat miałby być niezadowolony z czegoś, co dostał od Ciebie za darmo*?

*choć pewnie musiał w pracę konkursową włożyć jakiś wysiłek.

Pamiętaj: możesz ten materiał później opublikować, aby był dostępny dla innych fanów Twojej marki, co być może zachęci ich do większej aktywności konkursowej na Twoim profilu.

4. Zapytaj o opinię…

“Darowanemu koniowi w zęby się nie zagląda” – to powiedzenie często ma zastosowanie w naszym życiu codziennym. Jest też duża szansa, że produkt, za który zwycięzca nic nie zapłacił (nie licząc samej pracy konkursowej), wywoła u niego więcej pozytywnych emocji. A na wszelkie wady przymknie oko (jeśli oczywiście nie są one rażące). Możesz więc do laureata wystosować prośbę o wystawienie opinii o produkcie. Przy czym z prośbą taką najlepiej jest powrócić do zwycięzcy dopiero jakiś czas po wysłaniu nagrody, tak aby miał on szansę rzeczywiście go poużywać. Warto również pomyśleć o pewnej ostrożności i wypytaniu najpierw użytkownika o jego ogólne wrażenia, zanim rzeczywiście poprosimy o wystawienie publicznej opinii w internecie.

Pamiętaj: podeślij laureatowi link bezpośrednio do portalu, na którym szczególnie Ci zależy, aby pojawiła się tam nowa opinia o marce lub produkcie.

Pewnie można wymyślić jeszcze kilka, jeśli nie kilkadziesiąt, innych sposobów na wykorzystanie kontaktu ze zwycięzcą konkursu. Wszystko zależy od Twoich możliwości i pomysłowości. Ale…

…w natłoku myśli o tym, jak wykorzystać pozytywne emocje u laureata, nie zapomnij mu również po prostu, po ludzku, szczerze pogratulować. I poprosić go o podanie danych niezbędnych do wysyłki nagrody.


Przeczytaj też:

Być może zainteresują Cię również inne poruszone przeze mnie zagadnienia z zakresu mediów społecznościowych.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Jeśli chcesz dodać komentarz, wpisz wszystkie cyfry (arabskie, rzymskie lub ilość kropek) widoczne na poniższych grafikach. *