Marketing z wykorzystaniem tzw. influencerów ma taki sam cel, jak każdy inny rodzaj marketingu. Mianowicie, ma on za zadanie skłonić odbiorców reklamy do wykonania pewnej czynności, czy też do zmiany ich stosunku do jakiejś sprawy, bądź modyfikacji ich codziennych nawyków. Zazwyczaj chodzi po prostu o zakup towaru lub usługi. Jednak ze względu na swoją specyfikę, influencer marketing łączy w sobie 3 ważne korzyści, z których każda ma podwójną moc działania.
1. ODBIORCY: nowi i konkretni
Ogromna część influencerów działa w ściśle określonej niszy. Dla przykładu: szafiarka znana jest wśród ludzi śledzących najnowsze trendy mody, bloger kulinarny jest popularny wśród ludzi kochających dobrą kuchnię, a streamer gamingowy rozpoznawalny jest wśród miłośników cyfrowej rozrywki. Tak więc influencer to nie tylko stojący za nim nowi odbiorcy twojej reklamy, którzy być może z różnych powodów są nieosiągalni poprzez reklamę telewizyjną, czy radiową – choćby dlatego, że ich nie oglądają, czy nie słuchają. Influencer oznacza także pewną bazę konkretnych (powtarzam: konkretnych, a nie losowych) ludzi, którzy daną niszą się interesują. Jeśli twój produkt lub usługa pasują do tej niszy to ciężko ci będzie o inne równie dobre miejsce, w którym skumulowani są twoi potencjalni klienci.
Krótko i na temat:
Nowi – do wielu osób zainteresowanych daną niszą nie dotrzesz za pomocą reklamy w telewizji, radiu czy czasopiśmie, a właśnie poprzez kanał influencera.
Konkretni – fani influencera nie są tłumem losowych ludzi, to użytkownicy, którzy żywo interesują się niszą w jakiej influencer działa, a więc są to twoi potencjalni klienci (o ile działasz w tej samej niszy).
2. NADAWCA: wiarygodny i skuteczny
Influencerzy mają swoich własnych widzów, którzy chętnie subskrybują ich kanały, aby być na bieżąco z publikowanymi przez nich treściami. Dokonanie subskrypcji kanału influencera jest w znakomitej części oznaką zaufania wobec niego, wiary subskrybenta w to, że kolejne treści publikowane przez nadawcę również go zainteresują. Tak więc influencer to bez wątpienia bardzo ważne, a nierzadko i poważane źródło informacji w danej niszy, niekiedy uznawane wręcz za autorytet. Co ważne, jego fani sami chętnie sięgają po publikowane przez niego treści, nie są one wciskane im na siłę. Treści te trafiają do odbiorców w dogodnym dla nich momencie, gdyż sami decydują o czasie ich odbioru. A zapoznają się z nimi wtedy, gdy mają na to ochotę, czy czas i wygodnie siedzą przed ekranem swojego komputera (lub smartfona) – nie są uzależnieni od ramówki telewizji czy radia, która niekoniecznie musi współgrać z ich wolnym czasem. A takie treści – tj. zmiękczone przez autorytet influencera i odbierane w wygodnym dla odbiorcy czasie – są znacznie lepiej przyswajane przez widzów, nawet jeśli są to treści o charakterze marketingowym.
Krótko i na temat:
Wiarygodny – fani influencera ufają mu, jest dla nich wiarygodnym źródłem informacji, więc chętniej akceptują prezentowane przez niego treści, nawet jeśli mają charakter marketingowy.
Skuteczny – ludzie sami chętnie sięgają po treści nadawane przez influencera, w dogodnym dla samych siebie czasie, więc nic nie przeszkadza im w ich łatwiejszym przyswojeniu.
3. PRZEKIEROWANIE: wsparcie SEO i wartościowy ruch
Influencerzy kojarzeni są przede wszystkim z internetem, zresztą słusznie, a co ważne – pozwala on na znacznie łatwiejsze przekierowanie ruchu widzów w miejsce pożądane przez reklamowaną markę. Czyli np. na jej stronę internetową. Wystarczy do tego jeden link. Ci, którzy za namową influencera zainteresują się produktem, czy usługą, wystarczy, że klikną w ten link, by w mgnieniu oka znaleźć się na stronie docelowej, gdzie mogą sfinalizować realizację właśnie rozbudzonej potrzeby. W ten sposób przekierowywany jest ruch widzów, którzy po drodze ewoluują w kierunku klientów. Nie zapominajmy jednak o kolejnej ważnej rzeczy – każdy kolejny link do strony docelowej to informacja dla internetowych robotów ustalających rankingi w wyszukiwarkach i określających czy dana strona jest wartościowa. A linkowanie poprawia jej pozycję w wynikach wyszukiwania, chociażby w Google.
Krótko i na temat:
Wsparcie SEO – każdy kolejny link w internecie przekierowujący do twojej witryny sprawia, że ma ona większe szanse na wyświetlanie się na pierwszych pozycjach wyników wyszukiwania (np. w Google).
Wartościowy ruch – link na kanale influencera zwiększa ruch na twojej witrynie, lecz co ważne, jest to ruch wartościowy, gdyż składający się z użytkowników potencjalnie zainteresowanych twoją marką! Do tego dodaj kolejny wartościowy ruch płynący z wyższej pozycji w wyszukiwarkach.
Pamiętaj, że aby w pełni wykorzystać potencjał wszystkich korzyści wynikających z tego rodzaju marketingu, tematyka w jakiej na swoim kanale porusza się influencer musi współgrać z branżą, jaką reprezentuje twoja marka! Inaczej, zamiast zaangażowania ze strony jego fanów, napotkasz coś wręcz przeciwnego – ścianę trudną do przebicia.