Z roku na rok e-commerce ma się w Polsce i na świecie coraz lepiej. Ludzie coraz chętniej kupują za pośrednictwem internetu, a więc i sklepy coraz chętniej przenoszą swoją ofertę do wirtualnego świata. Większość branż może poszczycić się przynajmniej kilkoma mocniejszymi markami e-sklepów, które posiadają bogaty asortyment, a do tego bardzo dobrze opisane i wzbogacone o treści foto, wideo i audio karty produktowe. Czy jest więc sens tworzyć dla danego produktu zupełnie nowy opis, skoro już został on na dziesiątkach innych stron wystarczająco opisany? Zresztą, producenci często dostarczają dystrybutorom już gotowe materiały, które wystarczy wkleić na swoją stronę. Dlaczego więc z tego nie skorzystać? Właściciele sklepów mają w końcu w ten sposób mniej pracy, mniej kosztów, a więc mogą osiągnąć większą korzyść.

Wbrew pozorom, w internecie nie można tego przekalkulować w tak prosty sposób. Dlatego warto przyjrzeć się bliżej, na co wpływają dobre opisy produktów w e-sklepie i dlaczego warto o nie zadbać. Nawet jeśli włożona w to praca ma się przełożyć na nieco wyższe ceny produktów niż oferuje konkurencja korzystająca z gotowców przesłanych przez producentów.

Po pierwsze: pozycjonowanie SEO

Dobra treść już od dawna zyskuje coraz większe znaczenie w ustalaniu rankingów wyszukiwarek internetowych (np. Google). Oznacza to, że im lepsze opisy produktów umieścisz w swoim e-sklepie, tym większą masz szansę na wysokie pozycje w wynikach wyszukiwania. Pamiętaj, że internauci cenią swój czas i wchodzą tylko pod pierwsze kilka linków wyświetlonych na liście wyników. Strony dalsze, niż zaproponowana pierwsza dziesiątka, są przez użytkowników sieci traktowane poniekąd jak głęboka otchłań internetu i niespecjalnie często tam zaglądają (o ile w ogóle). Nawet jeśli chcą dokonać zakupów to wcale nie szukają tak głęboko, żeby tylko znaleźć ofertę o kilka groszy tańszą. To właśnie dlatego musisz zrezygnować ze skupiania się na samej cenie i stworzyć własne, unikalne treści, które będą przyjazne pozycjonowaniu SEO i wywindują twoją stronę w wynikach Google i innych wyszukiwarek internetowych. Zwróć również uwagę na dodatkowe atrybuty karty produktu, które pozwolą zatrzymać użytkownika na dłużej na stronie, co zresztą dodatkowo zmniejszy współczynnik odrzuceń i pozytywnie wpłynie na moc SEO twojej witryny: materiały audio-wideo, fotografie produktów, wizualizacje 3D itp. Należy przy tym zwrócić szczególną uwagę na fakt, że istnienie tych samych (skopiowanych) opisów na różnych stronach określane jest przez roboty Google jako content duplicate (duplikat treści) i są przez nie traktowane gorzej niż treści niepowtarzalne, unikalne.

Pamiętaj więc, że dobry opis produktu, który ma być „przyjazny SEO”:
a) jest odpowiednio długi (min. 1500 znaków ze spacjami);
b) jest podzielony na sekcje z nagłówkami (np. Podstawowe funkcje, Dodatkowe elementy, Skład zestawu itp.);
c) jest napisany w ciekawy sposób (wciąga użytkownika);
d) zawiera frazy kluczowe związane z danym produktem;
e) posiada materiały dodatkowe (film, obrazy, prezentacje, wizualizacje itp.).

Po drugie: budowanie wizerunku eksperta (PR)

Każdy z nas woli, gdy ważnymi dla nas sprawami zajmują się nie amatorzy, a prawdziwi eksperci. Wydawanie ciężko zarobionych pieniędzy wpisuje się w niniejszą zasadę – nie chcemy ich bowiem wydawać źle, żałując później dokonanych transakcji. Dlatego chętnie korzystamy w tym zakresie z porad i usług ekspertów. Taki sposób myślenia powinniśmy znać i z życia pozawirtualnego, chętniej bowiem wydajemy pieniądze u sprzedawcy, który ewidentnie zna się na produkcie i jest w stanie powiedzieć nam o nim wiele interesujących rzeczy. Omijamy natomiast ludzi, którzy o produkcie wiedzą niewiele, bądź nawet nic. Aby jednak klienci tę łatkę eksperta przypięli do danego sprzedawcy, musi się ona wykazać. W internecie można to zrobić za pomocą fachowo przygotowanych opisów produktów, które będą różniły się od standardowego opisu dostarczanego np. przez producenta i wstawianego na karty produktów wszystkich pozostałych dystrybutorów w danej branży. Warto więc stworzyć opis, który oprócz podstawowych informacji przekaże użytkownikowi coś więcej, pewną wartość dodaną, której nie znajdzie się u innych. Właśnie ta „wartość dodana” to jest coś, co wyróżnia ekspertów na tle pozostałych, którzy w tym świetle wydają się laikami.

Nadal cię to nie przekonuje? To odpowiedz sobie na pytanie, jaki jest dla ciebie idealny klient? Nielojalny wobec ciebie konsument, który zawsze poszukuje produktu o kilka groszy tańszego? Czy taki, który jest skłonny zapłacić zaufanemu ekspertowi nieco więcej, byleby tylko mieć poczucie dokonania dobrego zakupu? Ten pierwszy, nawet jak trafi do Ciebie to nadal będzie szukał tańszej alternatywy. Ten drugi, gdy uzna, że jesteś ekspertem, po prostu kupi u Ciebie. Teraz i później, bez oglądania się na nieznaczne różnice cenowe.

Pamiętaj więc, że dobry opis produktu, który „buduje wizerunek eksperta”:
a) posiada podstawowe informacje o produkcie (z tego nigdy nie można zrezygnować!);
b) posiada dodatkowe (unikalne) informacje o produkcie, wynikające z wiedzy i doświadczenia sprzedawcy (np. że dany odkurzacz jest najrzadziej zgłaszany na reklamację w naszym sklepie).

Po trzecie: sprzedaż

Gdy już twój potencjalny klient został ściągnięty do twojego e-sklepu, dzięki dobremu pozycjonowaniu w wyszukiwarkach, a następnie dzięki odpowiednim informacjom przekonał się, że ma do czynienia z prawdziwym ekspertem w branży, nadchodzi czas na sprzedaż. Temu służy odpowiedni język i argumenty, zastosowane w profesjonalnym opisie produktu. Chodzi oczywiście o język korzyści oraz opisywanie tego, co konkretnie klient dzięki produktowi zyska. Mówiąc bardziej obrazowo: nie opowiadamy klientowi, że dzięki biletowi na pociąg ekspresowy będzie mógł jechać z prędkością nawet do 200 km/h zamiast standardowych 90 km/h. Tę informację ciężej mu jest bowiem przełożyć na rzeczywistą, realną dla niego korzyść. Zamiast tego, piszemy mu, że przesiadając się z linii zwykłej na linię ekspresową łączącą dwa poszczególne miasta zaoszczędzi 60 minut w podróży i będzie miał zagwarantowane miejsce siedzące. Ponadto, można dodać do tego nieco emocji (lecz bez przesady!). Przykładowo, wystarczy zaznaczyć, że podróż koleją jest bardziej ekologiczna, mniej szkodzi otaczającemu nas środowisku niż ma to miejsce w przypadku podróży samochodem czy samolotem. Nie zapomnij jednak, aby przytoczyć przy tym jakąś konkretną liczbę, która wzmocni przekaz i jeszcze lepiej zadziała na odczucia klienta (ludzie lubią konkretne wartości). Warto także zadbać o to, aby użytkownik miał łatwy dostęp do przycisku „Kup teraz” z poziomu opisu produktu, tak aby nie wywietrzała z niego chęć sfinalizowania transakcji przed odnalezieniem odpowiedniego Call To Action.

Pamiętaj więc, że dobry opis produktu, który sprzedaje:
a) jest napisany językiem korzyści (a nie językiem technicznym czy żargonowym);
b) wpływa na emocje czytelnika (np. odnosząc się do ekologii, filozofii sprawiedliwego handlu czyli tzw. „fair trade”, bądź informuje o przekazaniu części środków ze sprzedaży na cele charytatywne).

Powyższe trzy duże argumenty za tym, aby zadbać o profesjonalne, dobrze przemyślane i wykonane opisy produktów powinny być wystarczające dla osoby, która rzeczywiście chce się postarać o wysoką sprzedaż w internecie. Co ważne, pracę taką wykonuje się raz dla każdego produktu, a może ona procentować przez długi, długi czas, przynosząc stałe dochody. Ważne jest jednak, aby pamiętać, że dobre opisy nie dają natychmiastowej korzyści, lecz działają długodystansowo. Ale i chyba po to tworzy się własny biznes, aby myśleć o zarabianiu przez lata, a nie tylko przez kilka miesięcy czy zaledwie kilka tygodni.


Przeczytaj też:

Produkty warto nie tylko dobrze opisywać, ale i odpowiednio je prezentować w mediach społecznościowych. Dlatego warto zainspirować się artykułem dotyczącym problematyki, jak tworzyć posty produktowe.