Na początku grudnia, w sieci kin Multikino, odbył się wyjątkowy seans – mianowicie seans, w trakcie którego wyświetlono tylko i wyłącznie reklamy. I nic więcej. Ale zarazem “aż” tyle, bo w końcu mowa tutaj o 2,5 godzinnym pokazie najlepszych reklam, które pojawiły się na Międzynarodowym Festiwalu Kreatywności w Cannes. Był to więc rarytas dla osób zawodowo zajmujących się marketingiem. Lub z pasji. Bo i przecież najlepsze reklamy tworzą Ci, którzy robią to z pasją.

Czy można wytrzymać 2,5 godziny na oglądaniu reklam w kinie? Zdecydowanie tak. Jeśli przybyło się tutaj w tym właśnie celu. Należy też pamiętać, że reklamy wideo to raczej (co nie znaczy, że zawsze) krótkie formy, więc co kilkanaście sekund, ewentualnie co kilka minut, widz miał przed oczyma coś nowego, coś świeżego… a więc na nowo interesował się tym, co widzi na ekranie. Aczkolwiek były wyjątki od reguły. Mianowicie: długie reklamy, przy których widz mógł poczuć się znużony i niecierpliwie oczekiwał następnego marketingowego dzieła. A, niestety, zdarzały się takie kampanie, nawet właśnie wśród tych Cannes’owych…

Najciekawsze (w mojej opinii)

O ile cały seans mogę uznać za interesujący, o tyle nie każda reklama była moim zdaniem na tyle ciekawa, aby rzeczywiście pisać o niej chwalebne pieśni. Za co więc zostały wyróżnione? Być może przyglądając się im bliżej, analizując pod różnymi kątami, można dostrzec w nich rozmaite nawiązania, inspiracje, drugie dna… ale skoro nie jest to dostrzegalne na pierwszy rzut oka to w moim odczuciu jest to niekoniecznie skuteczna reklama (patrząc pod kątem celu, jaki ma właśnie reklama spełniać). Szczególnie przy takim natłoku reklam, jaki podsuwa nam współczesny świat trzeba dbać o szybkie skojarzenia i natychmiastowe skupienie uwagi widza. Na głębsze “poszukiwania” może (a nawet chyba powinien) pozwolić sobie film fabularny. Niektóre kampanie, szczególnie społeczne, w moim odczuciu otrzymały swoje nagrody za ideę, czy być może nawet za ideologię, a nie za obiektywnie najwyższą jakość. Ale przechodząc do sedna (kolejność przypadkowa)…

ETNA | The Bench Box Catalogue

Pomysłowe wykorzystanie nazw produktów do stworzenia wpadającego w uchę utworu za pomocą beatboxowania. Jest to zarazem działający na wyobraźnię sposób pokazania bogactwa oferty sklepu.

TurboTax Free 2019 Commercial „Lawyer” (Official :60) TV Ad

Reklama z przymrużeniem oka umiejscowiona w jak najbardziej poważnym otoczeniu, jakim jest sala sądowa. To sprawia, że reklama nie tylko wzbudza uśmiech, ale i intryguje od początku.

https://www.youtube.com/watch?v=5VV80ozpuMw

Vikings – Great Shows Stay With You | Prime Video

Prime Video wypuściło serię reklam, w których nawiązania do seriali, dostępnych na platformie, są oczywiste. Jednocześnie w specyficzny, nieco zabawny sposób, zostały one przeniesione do codziennego życia… pokazując tym samym, że nasze ulubione seriale mogą być z nami wszędzie. Proste i skuteczne skojarzenia, miłe dla oka, a przede wszystkim działające na wyobraźnię.

Burger King | Whopper Mansion Title

Burger King być może nie ma takich możliwości finansowych, jak jego największa konkurencja, przynajmniej w kwestiach reklamy, ale bez wątpienia posiada potencjał umysłowy! Kreatywne podejście do reklamy, które wykorzystuje nowoczesność (sztuczną inteligencję) do zaprezentowania tego, co jest bliskie człowiekowi… czyli jedzenie i związane z tym emocje, spostrzeżenia, odczucia. Oczywiście przez to robi się zabawnie i ciekawie. Przede wszystkim zabawnie.

The Truth Is Worth It: Courage | The New York Times

Choć marka The New York Times może kojarzyć się z minioną epoką – tj. z drukowanymi gazetami, które zdają się być przeżytkiem w erze wszechobecnego internetu… to jednak marka ta doskonale broni się swoją nowoczesną reklamą. Dlaczego nowoczesną? Bo zrealizowaną niczym czołówka świetnego serialu sensacyjnego, a jednak opowiadającą o tym, jaka otacza nas rzeczywistość. Czyli o tym, czym zajmują się gazety. Warta obejrzenia jest oczywiście cała seria reklam New York Times’a.

https://www.youtube.com/watch?v=ghgI3A6RNBg

BIANCO presents: The Lift

Jedna z nielicznych dłuższych reklam, które nie nudzą, przykuwają uwagę i potrafią bezproblemowo przetrzymać widza, aż do samego końca. Co na to wpływa? Pomysłowy i zabawny scenariusz, chęć zobaczenia, jak historia potoczy się dalej oraz tego, co będzie na samym końcu tej krótkiej wideo-opowieści. Czyli: jak zakończy się historia oraz… co tak właściwie reklamuje to dzieło.

https://www.youtube.com/watch?v=h7R5cnvtWAo

Bertha Benz: The Journey That Changed Everything

Mercedes-Benz świetnie przełamuje schemat! W świecie, gdzie auta pokazywane są od strony nowinek technicznych, niekiedy tworząc z samochodów istne sondy kosmiczne, a zarazem nierzadko pokazywane są jako domena mężczyzn… tak tutaj niemiecki koncern sięgnął do korzeni swojej marki. Pokazując, że stoją za nimi głębsze idee, ale i ciekawa historia. Ta ostatnia została przedstawiona w iście filmowym stylu, od początku trzymając widza w napięciu.

Mortgage | Ice Cream for Adults | Halo Top®

Obwoźny sprzedawca lodów, wcale nie musi być miły – wystarczy, że jest brutalnie szczery i pokazuje, na czym stoi nasz świat, aby przykuć uwagę widza, wzbudzić uśmiech i zachęcić go do zainteresowania się ofertą lodów. Co ważne, lodów reklamowanych jako te dla dorosłych (“for Adults”). Intrygujące?

https://www.youtube.com/watch?v=88UfqoPLJcI

Winter is coming

Norweska Nordea wypuściła serię reklam pokazujących w prosty i dobitny sposób, jak szybko się starzejemy… wykorzystując motyw staruszka mówiącego współczesnym widzowi młodzieżowym językiem, a którego ewidentnie nie rozumie jego wnuczek (sugerując tym samym, że widziana na ekranie reklama umiejscowiona jest o pokolenie lub dwa pokolenia dalej niż otaczająca nas współczesność). Zabawnie, a jednocześnie bardzo obrazowo – szybko uderza w naszą wyobraźnię i… być może w istniejące w nas fałszywe “poczucie młodości”.

Chaindrite Termite Commercial in Thailand

Azja to inny stan świadomości… nie tylko w życiu codziennym, ale i (albo przede wszystkim) w marketingu. Reklama ta w pewnym momencie zdawała mi się już nieco przeciągnięta (mogłaby się ciut szybciej kończyć), ale ogólnie ciekawy, intrygujący pomysł zachęcający do oglądania reklamy.

Nissin Epic Commercial

Nie wiem czy ten ramen jest diabelsko dobry, ale po tej reklamie mam diabelską ochotę go spróbować. Mimo iż reklama nie skupia się na opisywaniu smaku i aromatu tej zupy, lecz raczej sugeruje piekielne doznania z nią związane… Ale może to właśnie kusi najbardziej? Kolejny przykład ciekawej, azjatyckiej reklamy.

LACTA 5STAR APRESENTA: ASTRONAUTA!

Jak zaprezentować eksplozję smaków i niesamowite doznania wiążące się z jedzeniem słodyczy konkretnej marki? Czasem trzeba to zrobić z przymrużeniem oka… choć zarazem niezwykle brutalnie. Batony 5STAR dorobiły się w tym względzie całej serii tego typu reklam, z których większość bawi widza, a zarazem pokazuje mu smakowite wnętrzności batona.

Old Spice launches the longest commercial in history

Czy reklama może być zarazem genialna i beznadziejna? Na swój sposób taka jest reklama Old Spice… która przeciąga się w nieskończoność (ponad 3 minuty), a twórcy obiecują jeszcze dłuższą wersję (kilkunastogodzinną) pod wskazanym adresem www. Dlaczego reklama jest genialna i beznadziejna zarazem? Bo o ile na początku może nieco zaintrygować, o tyle zaraz zaczyna wręcz irytować. Ale wydaje mi się, że taki był właśnie cel tej reklamy, aby widza po prostu “wkurzyć”. Czyli wywołać emocje! A najlepsze reklamy to właśnie te… które wywołują emocje. Najlepiej pozytywne, dlatego tutaj mamy pewne przełamanie schematu. U mnie reklama ta wywołała mieszane odczucia, ale należy przyznać, że jest ona zarazem niezwykle ciekawym eksperymentem!

Cała wersja najdłuższej reklamy Old Spice ma około 14 godzin.


Przeczytaj też:

Oprócz współczesnych reklam – świetnym sposobem na zainspirowanie się, przy tworzeniu wszelkiej maści kampanii reklamowych, może być sięgnięcie do historii. Dlatego warto przeczytać: „6 rzeczy, których marketingowiec może nauczyć się z plakatów wojennych”.