blog z pasją pisany: podróże, marketing, historia

7 typów konkursowiczów i jak się na nich przygotować

Skoro każdy człowiek jest inny to i uczestnicy konkursów są różni. Na szczęście, ze względu na pewne wspólne cechy możemy ich pogrupować w kilku osobnych kategoriach Zastanawiasz się: tylko po co to w ogóle robić? Na co to komu?

Pogrupowanie konkursowiczów pozwoli nam uwypuklić kilka problemów, najczęściej występujących podczas przeprowadzania konkursów. A poprzez to będziemy mieli szansę lepiej się na to przygotować.

Zatem: jakie rodzaje konkursowiczów możemy spotkać w internecie?

1. Regulaminowy

Być może uważne czytanie regulaminów to jedna z najnudniejszych czynności, jaką można zrobić w związku z konkursem, ale uwierz… są ludzie, którzy to robią. Studiują je uważnie, w poszukiwaniu szczegółów zadania konkursowego (np. wymagania techniczne pracy), ale i różnych kruczków, które mogą ich z jakichś powodów wykluczać ich z szansy na otrzymanie nagrody. Przy okazji nierzadko sprawdzają oni: po ilu dniach od zakończenia konkursu zostaną wyłonieni zwycięzcy, czy też po jakim czasie od ogłoszenia wygranych, laureatom zostaną wysłane nagrody. Oczywiście elementów, które mogą sprawdzać w regulaminie, może być znacznie więcej.

Typ konkursowicza: ten, który zawsze czyta regulaminy od deski do deski

Jak się na to przygotować?

Odpowiedź na tak zadane pytanie jest prosta: zadbaj o to, aby regulamin był bezbłędny. Pod wieloma względami. Nie może być w nim żadnych ukrytych kruczków, które wzbudzą brak zaufania ze strony konkursowiczów, nie może być błędów, czy nieaktualnych informacji, co jest szczególnie ważne, gdy korzystasz z regulaminu z poprzednich twoich konkursów lub z szablonu. Wskazane przez ciebie terminy muszą być realne, zarówno dla uczestników (na wykonanie wszelkich zadań, czy czynności związane z konkursem), jak i dla ciebie (na przejrzenie prac i wybór najlepszych). Jeśli podejrzewasz, że zgłoszeń konkursowych może być bardzo dużo, daj sobie więcej czasu (i wpisz to do regulaminu), a nawet zadbaj o odpowiednią furtkę wpisem informującym, że w pewnych sytuacjach terminy mogą ulec zmianie. Nikt ci później nie wypomni, że wyniki miały być ogłoszone już dawno temu albo w innym miejscu (np. miały być ogłoszone na Facebooku, a nie na stronie firmowej).

2. Nieuważny

Przeciwieństwem drobiazgowych czytelników konkursowych regulaminów są osoby, które nie tylko regulaminów nie czytają, ale zdają się nawet czasem nie czytać zbyt uważnie samych zadań konkursowych. I czasem, zamiast wykonać czynność, której faktycznie oczekujesz, zaczynają oni udostępniać post konkursowy (jeśli ma on miejsce np. na Facebooku) i zapraszać do uczestnictwa swoich znajomych… sugerując się zapewne dość częstą formą konkursów “na udostępnienia i zaproszenia”, które tak nawiasem mówiąc niekoniecznie są lubiane przez serwisy takie jak Facebook (mowa o tzw. engagement bait). Jeszcze o ile ta nadgorliwość w udostępnianiu i zapraszaniu nam nie szkodzi, bo przecież chcemy, aby nasz konkurs miał jak największe zasięgi, o tyle problemem może być, gdy rzeczywiście zależy nam na konkretnych pracach konkursowych, o które prosiliśmy. Tym bardziej, jeśli jest to konkurs kreatywny, z którego pozyskane prace chcielibyśmy później w jakiś sposób wykorzystać. Ale jeszcze gorzej, gdy taki nieuważny konkursowicz nie doczyta, że jest to konkurs, w którym zwycięzcy wyłaniani są na podstawie oceny wartości pracy, a nie poprzez losowanie (sugerując się kolejną popularną formą wybierania zwycięzców), a później zarzuca organizatorowi “ustawkę”. Bo nie widział losowania. Serio, to przykład z życia wzięty.

Typ konkursowicza: ten, który bierze udział w konkursie, mimo że nie przeczytał dokładnie zasad

Jak się na to przygotować?

W wyraźny sposób zaznacz, jakie dokładnie zadanie jest do wykonania, najlepiej opisując je jednym lub dwoma zdaniami. Możesz to zrobić na grafice konkursowej, czy też w treści posta (jeśli jest organizowany w mediach społecznościowych), wyraźnie zaznaczając np. za pomocą charakterystycznej ikony, gdzie znajduje się treść zadania.

3. Pretensjonalny

Są gusta i guściki, a o gustach ponoć się nie dyskutuje (czy też raczej: “de gustibus non est disputandum”, jak mawiała moja polonistka). Ale są konkursowicze, którzy lubią wyrazić swoje niezadowolenie z ogłoszonych wyników. Bo według nich wskazani przez ciebie zwycięzcy nie wykonali wcale najlepszych prac.

Typ konkursowicza: ten, któremu nigdy się nic nie podoba, a szczególnie ogłoszone wyniki konkursu

Jak się na to przygotować?

A co jeśli taki pretensjonalny konkursowicz ma rację i twój wybór padł na to, co podoba się tylko tobie z jakichś osobistych względów? Staraj się, aby w wyborze najlepszych prac brało udział kilka osób – tzw. komisja konkursowa. Więcej głosów takiej komisji na konkretną pracę to mniejsze zagrożenie, że rzeczywiście zwycięska praca podoba się tylko tobie, czy bardzo wąskiej grupie ludzi. Pretensje i tak mogą się pojawić, ale z mniejszym prawdopodobieństwem, a ty masz przynajmniej czyste sumienie.

4. Masowy

Są ludzie, którzy śledzą konkursy w internecie (i nie tylko tam) i biorą w nich udział wręcz masowo. Nawet, jeśli nagroda średnio im się w życiu przyda, to koniecznie chcą ją wygrać. Po prostu walczą o wszystko, co jest do wzięcia, cokolwiek by to nie było (oczywiście musi to mieć również jakąś wartość). Zatem mogli nigdy wcześniej nie słyszeć o twojej marce, a trafili na twoją stronę tylko po to, aby szybko wziąć udział w konkursie, wykonać zadanie i przejść do kolejnego konkursu (w międzyczasie zapominając o twojej marce). Za jakiś czas przypomną sobie oczywiście, ale nie tyle o twojej marce, co o fakcie, że miały być ogłoszone wyniki konkursu (choć i o tym mogą zapomnieć).

Typ konkursowicza: ten, który bierze udział w każdym konkursie, nawet jak nie wie, co zrobić z nagrodą

Jak się na to przygotować?

Jeśli nie chcesz w swoim konkursie masowych konkursowiczów, zależy ci jedynie na ludziach, którzy rzeczywiście są twoimi potencjalnymi klientami, bądź już są fanami marki, to możesz im dać zadanie, które faktycznie tylko oni będą mogli zrozumieć (np. używasz wówczas branżowego słownictwa) lub wykonać. Zależy ci konkretnie na klientach twojej marki? Niech zrobią zdjęcie, jak korzystają z twoich produktów. Zależy ci tylko na ludziach wędrujących po górach? Niech wykonają zadanie z tym związane, np. zrobią sobie selfie na szlaku.

Jeśli organizujesz lub ogłaszasz konkurs w mediach społecznościowych to unikaj hashtagów takich jak: #Konkurs #Konkursy, które mogą być magnesem na przypadkowych miłośników wygrywania.

A jeśli jednak nie chcesz ograniczać grona konkursowiczów tylko do ludzi, którzy już są twojej marce bliscy, to zadbaj o to, aby “obcy” mieli szansę (a nawet przymus) twoją markę lepiej poznać. Może zadanie wymagające poszukania kilku informacji na temat firmy i wykonania na tej podstawie jakiejś kreatywnej pracy?

5. Kreatywny

Wśród twoich potencjalnych konkursowiczów mogą się znaleźć osoby kreatywne, z ciekawymi, nieszablonowymi pomysłami, którymi będą chcieli się wyróżnić na tle innych. Zrobią więcej lub ciekawiej niż inni. To dobrze! Daj więc takim osobom rozwinąć swoje skrzydła, niech podniosą wyżej poprzeczkę w walce o nagrody.

Typ konkursowicza: ten, który ma zawsze pomysłowe podejście do zadań konkursowych

Jak się na to przygotować?

Nie twórz zbyt wąskich i zbyt sztywnych ram zadania. Najlepiej niech samo zadanie będzie dość “otwarte”, nastawione właśnie na kreatywność – osobom pomysłowym dasz szansę się wykazać, a reszta… też weźmie udział, tylko w bardziej szablonowy sposób. Dlatego unikaj pytań zamkniętych, czy pytań, na które można odpowiedzieć w ograniczony sposób (np. “Z jakimi państwami graniczy Polska?” – każdy będzie musiał wymienić te same państwa, mogą to jedynie zrobić w różnej kolejności).

6. Leniwy

Po drugiej stronie barykady (w opozycji do kreatywnych) stoją konkursowicze niezbyt pracowici. Zrobią zupełne minimum, byleby tylko wziąć udział w konkursie, licząc tym samym, że poprzez samo wzięcie udziału w konkursie mają szansę wygrać. Poprosisz ich, aby opisali swój weekend… oni odpiszą najkrócej czy najprościej, jak się da: “Byłem w górach”. I nic więcej. Tutaj rodzi się pytanie: czy setki tego typu odpowiedzi w jakikolwiek sposób cię satysfakcjonują, jako organizatora?

Typ konkursowicza: ten, który zgłasza swój udział w konkursie w możliwie najprostszy sposób

Jak się na to przygotować?

Określ pewne minimum, np. praca konkursowa musi składać się przynajmniej z 10 słów, albo z przynajmniej 1000 znaków (to wcale nie tak dużo). Jeśli konkurs odbywa się w mediach społecznościowych to możesz próbować ciągnąć takiego konkursowicza za język, prosząc aby rozwinął swoją pracę (bo np. nie spełnia oczekiwanego przez ciebie minimum).

7. Nieuczciwy

Najgorsi są ci, którzy za wszelką cenę chcą wygrać, zrobią więc dla nagrody wszystko. Ukradną komuś zdjęcie, skopiują pracę z internetu, zdobędą w sztuczny sposób polubienia pod pracą konkursową (jeśli konkurs jest na ilość polubień).

Typ konkursowicza: ten, który chce wygrać za wszelką cenę, również oszukując

Jak się na to przygotować?

Przede wszystkim zawrzyj w regulaminie konkursu punkt odnoszący się do praw autorskich i odpowiedzialności za nie, jaką biorą na siebie uczestnicy. To swego rodzaju ochrona dla ciebie, jako organizatora, ale również odstraszacz dla części nieuczciwych konkursowiczów. Wszystkich tym jednak nie odstraszysz, szczególnie, jeśli nagroda jest atrakcyjna. Dlatego ważne jest też, aby dawać takie zadania konkursowe, które po prostu trudno jest skopiować z internetu – np. niech na zdjęciu będzie widoczna twarz uczestnika konkursu, albo niech napisana przez niego praca będzie dotyczyła jakiegoś charakterystycznego, niepowtarzalnego tematu. Możesz też poprosić uczestników o wplecenie w pracę konkretnych elementów (np. w tekście muszą się znaleźć konkretne słowa, na grafice konkretne elementy lub kolory, do tego jeszcze w jakiejś specyficznej kolejności).

Ach, no i nie organizuj konkursu na największą liczbę polubień! Wtedy niekoniecznie wygra najlepsza praca, lecz “dzieło” konkursowicza, który jest największym kombinatorem. Raz, że obudzisz tym samym całą rzeszę konkursowiczów pretensjonalnych (patrz punkt 3), a dwa, że tego typu konkursy niekoniecznie muszą być zgodne z regulaminem serwisu, na którym są organizowane (np. Facebook i wspomniany już engagement bait). A chyba organizujesz konkurs nie po to, aby dostać bana, lecz dla ciekawych prac i aktywności innych internautów?

Podsumowanie

Konkursy to bardzo fajna forma zdobywania rozgłosu o marce – bo ludzie po prostu lubią coś otrzymywać “za darmo”. To znaczy, w tym przypadku niekoniecznie za darmo, bo zwykle trzeba coś wykonać, ale przynajmniej nie trzeba płacić gotówką. Trzeba jednak do organizacji konkursu podejść na poważnie, dobrze się do tego przygotować i wycisnąć z tego jak najwięcej.

Infografika prezentująca 7 typów konkursowiczów oraz sposoby przygotowania się na nich - czyli, jak zorganizować konkurs z nagrodami


Przeczytaj też:

Jeśli interesujesz się organizowaniem konkursów – sprawdź, jak wykorzystać marketingowo konkurs po jego zakończeniu.

Przeczytaj też o tzw. engagement bait, czyli o nielubianych przez Facebook technikach, a nierzadko stosowanych właśnie przy organizacji konkursów.

« »